A Facebook algoritmus működéséről (6:11)

Ebben a videóban a Facebook algoritmusáról fogunk beszélni.

Ne aggódj, nem a technikai részletekkel foglak untatni, csak szeretném megmutatni neked a Facebook rendszerének működését, hogy minél okosabban tudd azt használni.

Szerintem kezdjük azzal, hogy pontosan mi is az az algoritmus.

Nagyon leegyszerűsítve ez egy hihetetlenül okos, több tízezer adatpontot figyelő rendszer, ami a hirdetések optimalizálásában segít.

Ezt úgy képzeld el, hogy a facebook a háttérben elképesztő mennyiségű adatot gyűjt minden olyan tevékenységről, amihez nekik bármilyen közük van.

Ezek nagyrészt böngészési és viselkedési adatok. Figyelik például, hogy milyen weboldalakat látogatsz, hogy kikkel beszélgetsz sokat vagy hogy melyik poszton mennyi időt töltesz el, miközben görgeted a hírfolyamot.

Ezek alapján az algoritmus megpróbálja kitalálni, hogy egy adott személyt érdekelhet-e a te hirdetésed vagy sem.

És ez elképesztően jól tud működni!

Ez azt jelenti, hogy simán elindíthatsz hirdetéseket akár több millió embernek is, mert az algoritmus előbb-utóbb megtanulja majd, hogy ki hogyan reagál a hirdetéseidre.

Figyeli azt hogy kik kattintanak és hogy kik konvertálnak, de még azt is, hogy kik görgetnek át bármiféle érdeklődés nélkül a hirdetéseden.

Ezekből az adatokból pedig folyamatosan próbál profilozni és még több olyan ember elé tenni oda a hirdetésedet, akik reagálnak majd rá.

Ennek persze előfeltétele, hogy minden technikai beállítás rendben legyen, de ha az megvan, akkor a határ tényleg csak a csillagos ég.

Ha például 1.000 ember kattintott egy hirdetésedre és 100 feliratkozott közülük, akkor az algoritmus megpróbálja megtalálni azokat a közös pontokat, ami alapján még több feliratkozót tud elérni.

Így a Facebook elkezdi olyanoknak megjeleníteni a hirdetésed, a hatalmas célközönségen belül, akik ahhoz a 100 emberhez hasonlítanak.

Aztán amikor később már 400 feliratkozód lesz abból a kampányból, akkor még pontosabb következtetéseket tud levonni, és az alapján alakítja majd az elérést.

Ilyenkor azért érdemes nagyobb, akár több milliós célközönségekkel is próbálkoznod, mert így szabad kezet adsz a Facebooknak ahhoz, hogy innen válogasson a begyűjtött adatok alapján.

Amit erről még fontos tudnod az az, hogy van egy tanulási szakasz, amit egyébként már a Facebook is megjelenít. Ez azt jelenti, hogy amíg nincs megfelelő mennyiségű konverzió, addig a Facebook random embereknek mutatja majd meg hirdetésedet.

Amint viszont egy hirdetéssorozat eléri az első 50 konverziót, elkezd felpörögni az algoritmus, hiszen ez már elég adat ahhoz, hogy profilozzon a rendszer.

Nagyon fontos, hogy ez a tanulás hirdetéssorozat szinten működik.

Ez azt jelenti hogy ha van egy kampányod amiben 3 különböző hirdetéssorozat is van, akkor mind külön-külön tanulási szakaszban lesz.

Ilyenkor az összes hirdetéssorozatnál külön gyűjti az adatokat az algoritmus, tehát külön optimalizálja azokat.

Éppen ezért én nem szeretek túl sok hirdetéssorozattal dolgozni, mert így megoszlanak ezek az eredmények is és nehezebb dolga lesz az algoritmusnak.

Most mutatok egy pár gyakorlatban is alkalmazható tippet, amit érdemes megfogadnod az algoritmus tanítása során.

GYAKORLATI TIPPEK:

A legfontosabb hogy úgy lődd be a költségkeretet, hogy legalább napi 5 konverzió érkezzen az adott hirdetéssorozatban.

Így ha egy ajánlatkérőt mondjuk átlagosan 2.000 Ft-ból tudsz megszerezni, akkor az ideális költségkeret minimum napi 10.000 forint lesz.

Persze vannak olyan helyzetek, amikor nem engedheted meg magadnak, hogy már az indulásnál ennyi pénzt beletegyél a hirdetésekbe, de erre is van megoldás.

Ilyenkor lépj egy-két szinttel hátrébb az értékesítési folyamatodban, és arra a konverzióra optimalizálj.

Az előző példánál maradva, ha nem tudnék napi 10.000 Ft-ot beletenni a hirdetésekbe, akkor egy lépéssel feljebb optimalizálnék, tehát ajánlatkérők helyett a feliratkozókra.



Ha ezt adom meg konverziós célnak, akkor egyszerű leadekből kell legalább napi 5, aminek biztosan kisebb lesz az átlagköltsége.

Mondjuk ha egy ilyen konverzió 500 Ft, akkor a minimális napi költségkeret máris csak 2.500 forint lesz.



Ha te is ilyen helyzetbe kerülsz, akkor nyugodtan használd ezt a trükköt, mert egy konverziós kampánynál annál rosszabbat nem is tehetsz, mint hogy nem biztosítasz elég adatot az algoritmusnak.

Egy másik tipp, hogy hagyd kifutni a kampányokat.

Mivel az algoritmus az összegyűjtött adatokra alapozza a döntéseket, ezért az indulás utáni pár nap során még simán ingadozhat az eredmény.



Ezt ugyebár a Facebook tanulási szakasznak hívja, és minél több konverzió gyűlik össze, annál kevésbé lesz hullámzó az átlagköltség.



Azt javaslom, hogy amikor elindítasz egy ilyen konverziós kampányt, az első 3-4 nap során egyáltalán ne nyúlj hozzá. Az sem baj ha nagyon drágán jönnek az eredmények, bírd ki ezt a pár napot.



Én például csak akkor lövöm le a hirdetéssorozatot, ha 3-4 nap után alig hozott konverziót. Ilyenkor úgysem tudunk majd elegendő adatot biztosítani az algoritmusnak, ráadásul ha ennyire rosszul megy a dolog, akkor valószínűleg magával a hirdetéssel van valami baj.

Az utolsó tippem pedig, hogy dolgozz nagyobb célközönségekkel.

Nyugodtan próbálkozz meg akár több milliós közönséggel is, hiszen csak akkor tud majd igazán jó eredményeket produkálni az algoritmus, hogyha van miből válogatnia.



Persze ez nem mindig kivitelezhető, főleg egy olyan kis országban mint a miénk. Ha alapból csak egy szűkebb réteg jöhet nálad szóba, akkor törekedj arra hogy legalább pár százezer fős legyen a közönséged.



Ilyenkor egyébként azt javaslom hogy csak a minimális szűkítési opciókat add meg a célköznségeknél és tényleg csak azokat zárd ki, akik egyáltalán nem potenciális vásárlóid.

Ha például egy esküvői fotószolgáltatást hirdetsz, akkor nagyon csábító bejelölni a “frissen eljegyzett” célzási opciót, de így csak egy pár tízezer ember maradna a közönségedben.



Ezzel még nem is lenne gond de egyáltalán nem biztos, hogy aki az esküvőjére készül, az benne van ebben a közönségben, hiszen azért a facebook sem tudhat mindent.

Éppen ezért én megcéloznám azokat a 20 és 30 közti nőket akik nem egyedülállóak, mert náluk azért egyáltalán nem kizárt, hogy hamarosan szóba kerül az esküvő.

Remélem ez a 3 tipp Neked is segít majd, hogy gyorsabban be tudd tanítani az algoritmust a kampányaidnál.